سید احمد میرزاده

     درباره ما
     تماس باما
     برگه نظرخواهی

کتابخانه مهر فهرست  » 
فیزیک، فلسفه و الاهیات
فیزیک، فلسفه و الاهیات
    جستجوی پيشرفته» بايگانی اخبارروز»
تهران:۱۰:۴۲ ,  ۱۳۸۴/۰۷/۱۶ نسخه چاپی    ارسال اين خبر به دوستان

/ وضوی قلم در ضیافت خدا / - 12
سید احمد میرزاده : ادبیات کودک در پاسخ به پرسشهای مذهبی مخاطبان سکوت کرده است / نویسندگان کودک از کلی گویی دست بردارند
سید احمد میرزاده - شاعر و نویسنده نوجوانان ، گفت : شعرهای بسیار زیادی در خصوص ماه رمضان و روزه برای کودک و نوجوان گفته شده و این آثار مذهبی از سال 1306 تا 1376 یعنی 70 سال شعر مذهبی کودک در کتابی با عنوان " نان و پروانه " جمع آوری شده است که فصلی از آن به ماه رمضان پرداخته است .




این شاعرو نویسنده  در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ و ادب  مهر،  با بیان این مطلب افزود :  " شاعر"  و " نویسنده " کودک باید همیشه خود را متعهد و مسئول بداند چون همیشه در خدمت هدف  است و همواره درحال تاثیرگذاری آموزشی برروح و روان مخاطبان خویش است ، اثرگذاری آثار و شعرهای او ممکن است تا آخر عمر با مخاطب همراه باشد ، در نتیجه من فکر می کنم که شاعر کودک برای این که بتواند به این مسئله بپردازد  ضمن آشنایی با روانشناسی کودک ، باید دائم با مخاطب خود و سوالهایی که برای او پیش می آید درگیر باشد و از کلی گویی پرهیز کند . 


میرزاده : وجود نهادها و سازمانهای دولتی را در حوزه کتابهای مذهبی مثبت می دانم ، زیرا  نهادها و سازمانها بیش ازاینکه دغدغه مالی داشته باشند دغدغه فرهنگی و اجرای برنامه های فرهنگی دارند

سید احمد میرزاده  خاطر نشان ساخت :  مسئله ای که ممکن است برای کودکان و نوجوانان ما سوال طرح کند ، مسئله سن تکلیف در دختران و پسران است ، یعنی دختران در سن 9 سالگی به سن تکلیف می رسند و باید مثل بزرگترها روزه بگیرند ،  اما پسرهای هم سن و سال آنها روزه نمی گیرند و هیچ مشکلی هم ندارند ، حتما این تفاوت سوالهای زیادی را در سن دختربچه های 9 ساله ایجاد می کند، چرا چنین اتفاقی وجود دارد؟  این وظیفه شاعران و نویسندگان و هنرمندان کودک است که بتوانند با استفاده از جادوی هنر ، به این سوالها پاسخی دلنشین و دلپسند دهند .

وی در ادامه افزود : سوالات بسیاری در این زمینه ها وجود دارد که فکر می کنم ادبیات کودک در این زمینه ساکت نشسته است و خیلی بیشتر از اینها باید به این مباحث پرداخته شود ، نویسندگان کودک باید دست از کلی گویی بردارند و در مورد این مسایل جدی تر کار کنند زیرا آثارموجود  نتوانسته اند حق مطلب را در این زمینه ادا کنند.

این شاعر و نویسنده معاصر تصریح کرد :  وجود نهادها و سازمانهای دولتی را در حوزه کتابهای مذهبی مثبت می دانم ، زیرا  نهادها و سازمانها بیش ازاینکه دغدغه مالی داشته باشند دغدغه فرهنگی و اجرای برنامه های فرهنگی دارند .  از طرفی هم به خاطر داشتن توان اقتصادی بالا می توانند کارشناسان تراز اول را به خدمت بگیرند و محصولات فرهنگی خوبی را ارائه دهند اما این نگرانی هم وجود دارد که نهادهای سفارش دهنده معمولا برای نویسنده خط مشی و خط فکر هم تعیین کند.

وی در ادامه گفت :  بعضی از نهادها به نویسنده ها می گویند در خصوص این زمینه ها بنویسد یا ننویسد یا از این ناحیه خاص نگاه کند یا نکند و این مسائل جلوی خلاقیت را می گیرند به همین دلیل در این سالها بین کارهای مذهبی، سفارشی جای شاهکارهای ادبی از در برآمده  به شدت خالی است البته ناگفته نماند که کما بیش کار خوب هم انجام شده است.

سید احمد میرزاده که سالها به عنوان کارشناس مسئول کتاب در انتشارات آستان قدس رضوی فعالیت کرده است ، در پایان گفت و گو با مهر ، تصریح کرد :  بسیاری ازمشکلاتی که در زمینه چاپ آثار مطرح می شود ؛ از نبود کیفیت لازم در آثار سرچشمه می گیرد ، معمولا مولفین اثرشان ضعیف است و نمی خواهند قبول کنند ... ، طبعا ناشر هم اثر ضعیف را قبول نمی کند و روی آن سرمایه گذاری نخواهد کرد ، امروزه آثار و سوژه ها تکراری هستند و در نقد اثر هم کاری جدی نمی شود . 


امانت داری و اخلاق مداری
استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع " خبرگزاری مهر " مجاز می باشد.  

درهمین زمینه بخوانید:
  خاتون مهر
  نصرت الله محمود زاده : اگر در ادبیات و هنر محدود شویم قافیه را باخته ایم / ادبیاتی موفق است که رویاهای مردم را به آنها نشان دهد
  عبدالجبار کاکایی : متاسفانه ادبیات امروز ، مانند بسیاری از موضوعات اخلاقی و ارشادی دیگر ، به " رمضان " هم بی توجهی کرد
  رضا عبداللهی : ما در نشر آثار دینی دچار نارسایی و مشکل هستیم
  رحمت الله نصیرپور : سیاستگذاری های یک سویه و کنترل زیر پوستی نبض تپنده شعر امروز را از کار انداخت
  محمد علی بهمنی : بر خلاف باور بعضی ها ، خلوص بیشتری در شعر امروز ایران می بینم
  خلیل شفیعی : ادبیات امروز برای حفظ ارزشها نیازمند یک " انقلاب ادبی " است / نهادهای فرهنگی ریشه ادبیات دینی و آیینی را خشکانده اند
  هادی خوانساری : آثار جدی با رویکرد رمضان خلق نشد / " ادبیات دولتی " ماندگار نمی شود
  اکبر خلیلی : ورود دولت به حوزه ادبیات دینی کار را مشکلتر می کند
  مرتضی امیری اسفندقه : دایره تجلی رمضان در شعر معاصر ایران کامل نیست
  محمد میرکیانی : " ارزش ادبی " در آثار دینی باید با " مضمون " توام شود / مراکز متولی فرهنگی صرفا به ظواهر توجه نکنند
  علی رضا قزوه : " مولانا " نقطه اوج توجه ادب پارسی به رمضان ستایی است / دیگران هم ستودند اما ستایش آنها خوشامد سلطان زمانه بود
  داوود امیریان : اثر سست در ادبیات دینی به جای تبلیغ ، ضد تبلیغ می شود
  سید محمود سجادی : مدعیان شعر هنری از روزه و نماز سخنی نگفته اند
  عرفان نظر آهاری : نمی توانیم وارد فضاهای جسورانه تری شویم / " ادبیات دینی " نیازمند یک غبارروبی جدی است
  منیژه آرمین : ورود نهادها و سازمانها را به حوزه ادبیات دینی و آیینی مثبت می دانم
  مجتبی شاکری : موضوع " رمضان " را در ادبیات داستانی با " دفاع مقدس " ادغام کنیم / در عرصه داستان کوتاه آثار فاخری داریم
  کامران کاظم زاده : دلخوش بودن به " کمیت " در ادبیات دینی نادرست است / ناشیانه وارد عمل می شویم و مجبور به پرداخت هزینه آن هستیم
  گلعلی بابایی : فعالان ادبیات دینی در صورت حمایت نهادهای دولتی به بن بست نمی رسند
  بیگی حبیب آبادی : نهادها فقط با نیت ایجاد انگیزه برای اهل قلم به حیطه ادبیات دینی وارد شوند
  امید مسعودی : مشکل آثار دینی در بخش " تبلیغ " است نه تولید / صدا و سیما به یاری نویسندگان متعهد و مذهبی برخیزد
  کزازی : خواست قدمای ادب در شعرهای قلندرانه ، بی ارج شمردن رفتارهای آیینی نبوده است
  محمد رضا شمس : نویسندگان بدون شناخت به عرصه های دینی و مذهبی وارد نشوند
  زنوزی جلالی : برنامه ریزیهای فرهنگی نباید وجه دستوری و نسخه ای داشته باشند / غالب داستانهای دینی در محدوده روایت متوقف شدند
  شاه علی : فردوسی هم در شاهنامه اش از عدالتخواهی و تشیع علوی گفته است
  فتح الله بی نیاز : اجازه بدهند هنر و ادبیات خصوصی شود / فرهنگسراها بلا استفاده مانده اند / مبالغه و خیالپردازی در داستانهای دینی ممنوع
  احمد عربلو : فضیلت روزه و رمضان در ادبیات معاصر گم شده است / نباید از مسئله خلاء آثار قوی دراین زمینه به راحتی گذشت
  کامران پارسی نژاد : برخی نویسندگان مغرض با قصد ضربه زدن به ادبیات دینی به صحنه آمده اند
  محسن پرویز : نویسندگان دینی در تولید اندیشه با مشکل روبرو هستند
  شهرام اقبال زاده : ناشران دولتی به بهانه " انجام وظیفه " آثار سطحی چاپ می کنند / عده ای هم در این بازار آشفته ریا می ورزند
  بهار سبز قرآن
  محمد جواد محبت : بی مهری می کنند ، چون از عهده کار در حیطه مقدس ادبیات دینی بر نمی آیند
  محمد رضا اصلانی : مستقیم گویی در آثار دینی و مذهبی ضعف است
  محدثی خراسانی : " شاعران فارسی " در بیان کشف و شهودهای عرفانی سنگ تمام گذاشته اند
  کاشفی خوانساری : آثار ادبی دینی از فقر غنا و عمق معرفتی رنج می برند / به بیان ابتدایی ترین مسائل در آثارشان بسنده کرده اند ...
  روزه غنچه ها
  کاشفی خوانساری : آثار ادبی دینی از فقر غنا و عمق معرفتی رنج می برند / به بیان ابتدایی ترین مسائل در آثارشان بسنده کرده اند ...
  جعفر ابراهیمی : نباید از " ادبیات " انتظار معجزه داشت / روزه گرفتن و بیداری در سحر " عشق " کودکان دیروز بود
  جواد محقق : سهم شعر و داستان معاصر در پرداختن به روزه و رمضان چقدر است / مدیریت ضعیف در حوزه آثار دینی موجب دلزدگی می شود
  هادی منوری : " اهل قلم " با وجود نبود محدودیت در چاپ آثار دینی ، حق مطلب را ادا نکردند
238707237725

نوشته شده در جمعه ٢٠ آبان ۱۳۸٤ساعت ٦:٤۸ ‎ب.ظ توسط سید احمد میرزاده نظرات () |

Design By : Night Melody